iletişim

inspiteofmyself@gmail.com

19 Temmuz 2012 Perşembe

rejim değil yaşama şekli/not a diet but a lifestyle

modifiye taş devri diyeti/modified stone age diet


sağlıklı beslenmeyle yakından ilgilenenler Prof. Dr. Ahmet Aydın'ı ve web sitesini iyi bilirler. cerrahpaşa'nın çocuk hastalıkları bölümünde beslenme ve metabolizma bölüm başkanı olan hocamızın çok tartışılan kitabı -en son haliyle- "7'den 70'e taş devri diyeti", bize klasik sabah-öğle-akşam listeleri vermek yerine, sağlıklı yaşamak için nelerden vazgeçip nelere sarılmamamız gerektiğini oldukça detaylı biçimde anlatıyor.

those who are closely interested in a healthy diet know Prof. Dr. Ahmet Aydın very well. His book "stone age diet", instead of giving us usual breakfast-lunch-dinner lists,  tells us what to use or quit in detail.

temel ilkeleri bakımından başka bir yazıda bahsedeceğim karatay diyeti'nden farkı yok. fakat daha az biliniyor. 
kitaptan anladığıma göre;

its principles are not any different from karatay diet which will be explained in another entry. but it is less famous. according to what I got from the book;
  • bulunduğunuz yerde yetişen mevsim sebze ve meyvelerini tüketin.
  • günde 2 litre su için.
  • bütün yiyecekleri mümkün olan en az seviyede pişirerek, imkan varsa çiğ olarak tüketin.
  • un, tuz, şeker, hayatınızdan tamamen çıkmalı. bir miktar tuz kullanılabilirse de şeker kesilmeli.
  • et, süt ürünleri ve yumurta sınırsız.
  • zeytinyağı, tereyağı, balık yağı, iç ve kuyruk yağı dışında yağ tüketmetin.
  • bir yiyecek paketlendiyse doğallıktan uzaklaşmıştır. paketli işlenmiş gıdalardan kaçının.
  • probiyotikleri beslenmenize dahil edin.
  • d vitaminini güneşten alamıyorsanız takviye kullanın.
  • glisemik indeksi yüksek, karbonhidratlı ve yapay şekerli yiyaceklerden uzak durun. yani ekmek, pirinç, un, mısır, elveda.
  • doğal şekerli pekmez, halis bal, maraş dondurması gibi tatlılar az miktarda yenebilir. çikolata ille yenecekse haftada bir bitter olarak tüketilebilir.
  • tatlandırıcının şekerden bir farkı olmadığından onlardan da uzak durulmalı.
  • her türlü baharat hastalıklardan korunmak için sürekli kullanılmalı.
  • her gün iki diş sarımsak ve soğan yenmeli.
  • şekerli meyveler az tüketilmeli.
  • haftada 2-3 kereden fazla baklagil yenmemeli.
  • çiğ kuruyemişler aşırı olmamak kaydıyla yenirse oldukça faydalıdır.
  • ketentohumu yemeklere ilave edilebilir. östrojen  ve omega 3 bakımından zengindir.
  • her türlü çay ve türk kahvesi içilebilir.
  • her türlü paketli meşrubat yasak.
  • günde 3 öğün yemek gerekli. akşam 8'den sonra bir şey yenmemeli.

  • eat seasonal fruits and vegetables grown where you live.
  • drink 2 litres of water a day.
  • eat raw and rare done as possible.
  • don't use baking powder, salt or especially sugar.
  • eat meat, dairy products and egg limitless.
  • olive oil, butter, fish oil, tallow and tail fat are free.
  • stay away from packed foods as they are not natural.
  • include probiotics in your diet.
  • use vitamin d supplement if you can't take it enough from the sun.
  • stay away from food with high glycemic index like bread, rice, baking powder, corn. 
  • molasses with natural sugar, natural honey are free. if you really want to eat chocolate, some bitter once a week is okey.
  • sweeteners are no different from sugar, so they are forbidden.
  • use all types of spices to avoid illness.
  • eat garlic and onion everyday.
  • eat fruits with much sugar limited.
  • don't eat leguminosea more than 2-3 times a week.
  • dried nuts and fruits are good for your health.
  • being rich with omega-3 and oestrogen, linseed can be added to your meals.
  • all types of tea and turkish cofee are free.
  • eat 3 times a day and not after 8 p.m.
ahmet hoca'nın şahsi arabası yokmuş, mümkün olan her yere yürüyerek gidermiş. beslenmeyle beraber egzersizin önemini de vurguluyor. bunlar sadece kilo sorunu için değil, kronik hastalıkların, halsizliğin, uykusuzluğun da çözümleri.
en kuvvetli öğün için sabah, sonra biraz daha zayıf bir öğle, ve oldukça hafif bir akşam yemeği öneriyor. 

mr. aydın doesn't have a car and he walks everywhere if possible. he emphasizes the importance of exercise along with a healthy diet. this diet is not only the solution for weight problems but also for chronic ilnesses, malaise, anypnia. he recommends a strong breakfast, a weaker lunch and a very light dinner. 

bu diyette en çok vurgulanan şey, adından da anlaşılacağı gibi, mümkün olduğunca işlem görmemiş, doğal besinler tüketmek. zira insan dnası taş devrinden beridir çok az değişikliğe uğramış, fakat fabrikasyon gıda endüstrisi sürekli yeni yöntemler ve içeriklerle değişiyor. insan vücudu bunları ilk beslenmeye başladığı çağlardan beri tanımadığı için nasıl başedeceğini bilmiyor, ve arıza veriyor. 
kristalize şeker de, un da bu işlenmiş gıdalardan.
faydalı yağların kilo yapması söz konusu değil. kiloyu yapan karbonhidrat ve şeker. vücut bunları yağ olarak depoluyor. light ürünlerin yağları azaltıldıkça karbonhidratları artırıldığından, tam yağlı ürünlerden daha zararlı ve kilo yapan şeyler. 

this diet emphasizes natural, unprocessed food. because human dna haven't changed much since the stone age contrary to the food industry. human body is not used to processed products therefore it breaks down. useful fats don't cause overweight like carbonhydrates and sugar. because the body stores them as fat. light products are unhealthy as their carbonhydrates are increased while fats are being decreased. 

bu kurallar aslında kısa bir süre alışma evresi geçirdikten sonra hiç de zorlanmadan devam ettirilebilecek şeyler. üstelik hayat standardınızın yükseldiğini de hemen fark edebilirsiniz.

these principles are in fact easy to continue after a short adjustment period. besides you can immediately realize the changes in your life in a better way.

çayı kahveyi şekersiz içmeye ilk başladığım 2010 yılını hatırlıyorum da, özellikle çayın çekersiz hiçbir anlamı olmayacağını zannediyordum. şu an şekerli içeceklerı tattığım an madeni para yalamışım gibi hissediyorum. tiryaki olmamama rağmen arada bir tüttürdüğüm sigaraya da 2010 yazında veda etmiştim, ne kadar iğrenç bir şey olduğunu fark etmem hiç de uzun sürmedi.

I remember the year 2010 when I started to drink tea and coffee without sugar, I thought especially tea would be meaningless without it. now, I feel like I lick a coin when I have drinks with sugar. although I was not addicted to it, I said goodbye to cigarette in the summer of 2010.

evet patates kızartmalarından, sıcacık ekmeklerden, çeşit çeşit soslu makarnalardan, tiramisulardan, suflelerden vazgeçmek hiç de kolay değil. bunu başardığımı da söyleyemem. ama en azından bütün bunları beslenme rutinimin bir parçası olarak tutmak yerine ödül gibi arada sırada tadar hale geldiğim için de kendimi iyi hissediyorum. 

yeah, it is not easy to give up chips, bread, pasta with various souces, tiramisu, souffle. I can't say I managed it. but I feel good because at least I taste them occasionally instead of having them in my nutrition routine. 

daha önce diyet yaparak çok kilolar verdim, dukan diyeti, 17 gün diyeti gibi deneyimlerim oldu. fakat kiloların uzun vadede, tekrardan çok yemek yemeye başlamadan bile geri alındığını gördüm. meselenin glisemik indeks olduğunda ahmet aydın ve canan karatay ile hemfikir olacak kadar çok kitap, makale okudum. kalori hesabının pratikte çok yorucu ve gereksiz olduğunu gördüm. bir ayda 7-8 kilo verdiren fantastik diyetler yerine yavaş yavaş hayatınızı düzene koyan bir alışkanlıklar bütünüyle, belki daha uzun bir sürede, ama kalıcı olarak ferah, hafif günlere yelken açabileceğinizi biliyorum.

I lost many pounds with diets like dukan or 17 day diet before.  I read many books and articles enough to agree with ahmet aydın and canan karatay that the problem is mainly glysemic index. I saw that calory calculation is very tiring and useless in practise. I know you can lose weight permanently with these principles better than holiday diets.

8 yorum:

  1. güzel ve yararlı bir yazı.

    YanıtlaSil
  2. Bence ingilizce yardimina ihtiyaciniz var. isterseniz hatalarinizi tekrar gozden gecirin. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. alt tarafı bir blog, vallahi n fazla bu kadar uğraşabiliyorum. sevgiler bizden...

      Sil
    2. İngilizcesi gayet iyi, ne saçmalamış bu yorumu yazan?

      Sil
    3. Yabancı takipçilerimden bir eleştiri almadım zaten, ne dediğim anlaşılıyor olsa gerek ki mailleşiyoruz da gayet güzel. Biz Türkler eleştirmeyi pek severiz, boşver, "canım çhok tıtlısın yhaaa"lardan iyidir:)

      Sil
  3. iste cok dogru.diet gecici..yasam tarzi olursa kalici o yuzden hep 54 kiloyum.ama elli olsam ne guzel olur.:)))
    ama yaza olucam isteee ya yinede sporla birlikte en guzel sonuc aliniyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı kiloda olan iki kişiden spor yapan daha sıkı olduğu için daha zayıf görünüyor. Ben de bu baharı sıkılaşıp incelerek geçirmeyi planlıyorum. Başarılar ikimize de:)

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...